Кіберзахищеність дитини вебінар

https://www.facebook.com/events/s/%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BA%D0%BE%D1%88%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B8-%D0%B2%D0%B5%D0%B1%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B1%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%BA/240048523939172/?ti=cl

Правила поведінки дітей в соціальних мережах під час карантину

https://urokok.com.ua/school-administration/1647-pravila-povednki-ditey-v-socialnih-merezhah-pid-chas-karantinu-pamyatka-batkam.html?fbclid=IwAR0XWS9nMZeecNgp5SZiYgJS519pUguaFm2zjw_cOHsL_pHubbs5t_OOmHo

Рекомендації по емоційній підтримці дітей під час пандемії COVID-19:

Хоча за останніми даними діти та молоді люди, порівняно з дорослими, мають менші ризики під час епідемії COVID-19, діти більш вразливі до емоційного впливу травматичних подій, що порушують нормальний плин їхнього життя. Наступні рекомендації направлені на підтримку емоційного благополуччя дітей під час медичної кризи.
Під час пандемії COVID-19 щоденне життя буде змінюватись для багатьох людей і часто це відбуватиметься дуже швидко. Діти можуть важко справлятися зі значними змінами рутини (наприклад, із закриттям шкіл на карантин, необхідністю тримати дистанцію між людьми, самоізоляцією вдома), що може негативно вплинути на їх відчуття структурованості, передбачуваності життя та безпеки. Діти, включаючи навіть зовсім маленьких, вміють дуже гарно спостерігати за людьми та середовищем і вони помічають та реагують на стрес, який проявляють їхні батьки, однолітки та члени громади. Вони можуть ставити прямі запитання щодо того, що відбувається чи що чекати у майбутньому, і можуть по-різному поводитись у відповідь на сильні прояви почуттів (страх, переживання, сум, гнів) стосовно пандемії та суміжних тем. Діти також можуть хвилюватися щодо своєї безпеки, а також безпеки своїх близьких, забезпечення базових потреб (їжа, житло, одяг) та непевності майбутнього.

У той час як більшість дітей згодом повернуться до свого звичного життя за підтримки люблячих батьків, деякі діти ризикують розвинути значні психологічні проблеми, включаючи стрес, пов'язаний із травмою, тривожність та депресію. Діти, що вже мали травматичний досвід чи переживають психологічні, фізичні чи розвиткові проблеми, а також ті діти, чиї батьки страждають від психологічних проблем, зловживають наркотиками чи алкоголем, чи мають економічну нестабільність - перебувають в зоні особливого ризику емоційних порушень.

На додачу до забезпечення фізичної безпеки для дітей під час пандемії, необхідно дбати про їхнє емоційне та психологічне здоров'я. Далі ми наводимо перелік рекомендацій для підтримки емоційного благополуччя дітей у ситуації кризи.

1. Важливо розуміти, що реакції на пандемію можуть відрізнятися.
Реакція дітей на стресові обставини є індивідуальною та може відрізнятися. Деякі діти можуть бути дратівливими чи нав'язливими, у той час як інші можуть демонструвати відкат у розвитку, вимагати додаткової уваги, чи мати проблеми із доглядом за собою, сном чи прийомом їжі. Нова поведінка є нормальною реакцією і дорослі можуть допомогти дітям, демонструючи емпатію та терплячість, заспокоюючи дитину, коли це потрібно.

2. Забезпечити присутність чутливого та реагуючого дорослого.

Ключовим фактором у відновленні після травматичних подій є присутність підтримуючого, дбайливого дорослого в житті дитини. Навіть якщо батьки не є доступними, діти отримають багато користі від турботи інших дорослих (наприклад, фостерних батьків, інших родичів, друзів), які можуть забезпечити для них постійний та чутливий до їхніх потреб догляд, що допоможе дітям захиститися від негативних наслідків пандемії.


3. Дистанція між людьми не дорівнює соціальній ізоляції.
Діти, особливо молодшого віку, потребують спілкування зі своїми батьками та іншими важливими для них дорослими. Соціальна згуртованість підвищує резистентність дитини і допомагає протистояти життєвим негараздам. Творчі підходи до того, щоб залишатися згуртованими, стають дуже важливими (прикладом може бути написання листів, онлайн відео, чати).

4. Надання інформації, відповідної до віку дитини.
За відсутності адекватної інформації, діти покладаються на свою уяву. Рішення дорослих приховувати інформацію зазвичай є шкідливішим для дитини, аніж повідомити про ситуацію у такий спосіб, який є зрозумілим для дитини певного віку. Дорослі мають бути відкритими для дітей, щоб вони могли ставити запитання і отримати відповіді, а також обговорювати свої переживання. Дорослі, наприклад, можуть надати дітям доступ до книжок, веб-сайтів та інших активностей щодо COVID-19, що презентують інформацію, адаптовану для дитячого сприйняття. На додачу, важливо обмежити вплив на дитину інформації із соцмереж, медіа та розмов дорослих, оскільки така інформація часто буде менш відповідна для дитячого сприйняття. Постійний доступ до новин та соцмереж з висвітленням інформації про пандемію, а також постійні розмови про загрози загальній безпеці можуть призвести до непотрібного стресу та переживань у дітей.
5.Створити безпечне фізичне та емоційне середовище, використовуючи принцип Підтримки, Рутини та Саморегуляції.
Перш за все, дорослі мають підтримати дітей і заспокоїти їх, розповісти про те, що вони та їх сім'ї в безпеці і дати зрозуміти, що дорослі несуть відповідальність за їхню безпеку. Далі, дорослим важливо встановити і дотримуватися рутини, щоб забезпечити дітям відчуття безпеки та передбачуваності (наприклад, щодня однаковий час прийому їжу та відходу до сну). Також, дорослі можуть допомогти дітям розробляти механізми саморегуляції. Коли діти знаходяться у стресі, їх тіло реагує, активуючи систему реакції на стрес. Для того, щоб допомогти дітям контролювати ці реакції, важливо як визнавати їх почуття (наприклад, "я знаю, що це може тебе лякати"), так і підтримувати їх у тих активностях, які допомагають із саморегуляцією (наприклад, заняття фізкультурою, глибоке дихання, майдфулнес або заняття з медитації, щоденна рутина щодо харчування та відходу до сну). Для фізичного та емоційного благополуччя дитини також важливо, щоб сім'я могла забезпечити їхні базові потреби (їжа, житло, одяг та ін.).
6.Займіть дітей діяльністю.
Коли діти нудьгують, рівень хвилювання та деструктивна поведінка можуть збільшуватися. Дорослі можуть надати варіанти безпечних активностей (наприклад, ігри надворі, гра з конструктором, ліпка, малювання, заняття музикою, ігри вдома), а також залучити дітей до вигадування креативних видів діяльності. Дітям потрібно значну кількість часу бути задіяними у грі чи інших приємних заняттях, не хвилюючись та не думаючи про пандемію.
7. Підтримуйте впевненість дітей у власних силах.
Впевненість у власних силах дає відчуття контролю та суб'єктності, що є особливо важливим під час важких часів та невизначеності. Діти часто почувають більшу впевненість, коли вони можуть відігравати активну роль у допомозі самим собі, своїм сім'ям та громадам. Наприклад, діти можуть допомагати, слідуючи правилам безпеки (миючи руки), готуючись до самоізоляції (наприклад, допомагаючи готувати та заморожувати їжу), чи будучи волонтером у громаді (наприклад, писати листи чи малювати листівки для людей похилого віку чи друзів, що захворіли, ділитися їжею з сусідами).
8. Створюйте можливості для батьків та піклувальників (що може значити для вас самих!) подбати про себе.
Благополуччя дітей залежить від благополуччя їхніх батьків та інших піклувальників. Батьки та піклувальники мають спершу подбати про себе для того, щоб мати внутрішній ресурс і могти дбати про інших. Дорослі можуть подбати про себе, залучаючись до груп підтримки, достатньо відпочиваючи, відводячи час для відновлюючих активностей (фізичні вправи, медитація, читання, заняття на свіжому повітрі). Для тих дорослих, які страждають від високих рівнів стресу також є важливим звернутися за психологічною підтримкою.
9. Звертайтеся за професійною допомогою, якщо діти демонструють ознаки травми, що швидко не проходять.
Емоційні та поведінкові зміни у дітей під час пандемії є нормальними, оскільки всі пристосовуються до нової реальності. Якщо ж діти тривалий час демонструють емоційні та поведінкові відхилення (наприклад, нічні кошмари, постійний фокус на тривогах, підвищена агресія, регресивна поведінка чи самопошкодження), які не зникають за підтримки від батьків, можливо є потреба звернутися за професійною допомогою. Багато спеціалістів мають можливість надати підтримку по телефону чи через інтернет, коли особисті візити є обмеженими.
10.Фокусуйтеся на силах, надії та позитиві.
Дітям необхідно відчувати себе в безпеці та бути позитивно налаштованими на майбутнє. Дорослі можуть допомогти, фокусуючи увагу дітей на історіях про те, як люди об'єднують зусилля, знаходять творчі вирішення складних проблем та долають негаразди під час пандемії. Обговорення цих історій може бути обнадійливим та надихаючим як для дітей, так і для дорослих.
На основі інформації підготовленої спеціалістами університету Масачусетса
https://www.childtrends.org/publications/resources-for-supporting-childrens-emotional-well-being-during-the-covid-19-pandemic

/Files/images/безпечний інтернет2.png

/Files/images/буклет безінт.png

ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ

  1. Ніколи не кажіть, що у Вас немає часу виховувати свою дитину, бо це означатиме «Мені ніколи її любити».
  2. Не сприймайте свою дитину як власність, не ростіть її для себе, не вимагайте від неї реалізації життєвої програми, яку Ви задали, і досягнення поставленої мети, яку Ви поставили. Дайте їй право прожити власне життя.
  3. Ніколи не навчайте того, чого самі не знаєте.
  4. Учіть дитину самостійно приймати рішення й відповідати за них.
  5. Довіряйте дитині. Дозвольте робити власні помилки, тоді дитина навчиться їх самостійно виправляти.
  6. Не соромтеся виявляти свою любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що любитимете її за будь-яких обставин.
  7. Ніколи не висловлюйте щодо оцінних тверджень («ти погана», «ти брехлива», «ти зла»), оцінювати треба лише вчинки.
  8. Намагайтеся впливати на дитину проханням – це найефективніший спосіб давати їй інструкції.
  9. Не ставтеся до дитини зневажливо.
  10. Будьте послідовними у своїх вимогах.
  11. Ніколи не порівнюйте дитину з іншими (друзями, однокласниками, сусідами), а порівнюйте лише з тим, якою вона була вчора.
  12. Пам’ятайте: діти, яких люблять, стають дорослими, які вміють любити.

БАТЬКАМ «НОВАЧКІВ»

Пам’ятайте: перехід дитини до нового навчального закладу не завжди може відбутися легко. Нові умови начання, мешкання і тренування, збільшення навантажень, зміна усталених стосунків із товаришами, вчителями – все це можна образно порівняти з переходом когось із батьків на нову роботу або з опануванням незнайомого виду діяльності. І саме в такі непрості періоди від дорослих із більшим життєвим досвідом, виваженішими емоційними реакціями, набутим арсеналом прийомів пристосування до нових ситуацій потрібні теплота і співпереживання, вміння вислухати, зрозуміти, дати пораду. Адже вашій дитині й так нелегко. Але мине перша-друга чверть, і за вашої підтримки її життя нормалізується, а труднощі залишаться позаду.

Коли на початку навчального року відбудуться перші батьківські збори, доцільно переговорити або зустрітися з різними вчителями, поцікавитись основними вимогами до засвоєння конкретного предмета. Зрозумівши позиції окремих викладачів, вам легше буде спрямувати дії дитини.

Кілька коротких правил
  1. Показуйте дитині, що її люблять такою, якою вона є, а не за якісь досягнення.
  2. Оцінюйте тільки вчинки, а не саму дитину.
  3. Не домагайтеся успіху силою. Примус – найгірший варіант морального виховання.
  4. Думайте про дитячий «банк» щасливих спогадів.
  5. Дитина ставиться до себе так, як ставляться до неї дорослі.
  6. Визнайте право дитини на помилку.

І взагалі, хоч інколи ставте себе на місце своєї дитини, і тоді ви краще зрозумієте, як її виховувати.

ДОПОМОГА БАТЬКІВ У ПЕРІОД ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО ТА ДПА

Пізнавальні процеси вашіх дітей у цьому віці розвинуті вже достатньо. Зокрема, учні вміють: виділяти головне; бачити подібне і відмінне, порівнювати; працювати зосереджено; згадувати те, що потрібно для відповіді на запитання; узагалюнювати та диференцювати; міркувати та робити висновки.

Безумовно, обсяг знань із предмета важливий. Саме знання є запорукою високої оцінки. Однак і психологічна готовність впливає теж. Вміння опанувати, керувати своїми почуттями в ситуації стресу, не розгубитися у важку хвилину не завадить нікому. Як можуть психологічно допомогти батьки у кращій підготовці до ЗНО або ДПА?

  1. Батьки часто забороняють своїм дітям перед іспитом спілкуватися з друзями «не поділу», зачиняють удома, відбирають мобільний, вимикають телевізор, тобто оберігають інтелектуальну діяльність свого сина або доньки від сторонніх впливів. А бажано було б не провокувати конфлікти, не нагнітати і без того напружену обстановку. Треба емоційно захистити дитину – запросити на спільну поїздку чи прогулянку, поговорити про життя.
  2. Батьки часто не дуже задоволені тим, що дитина запрошує до себе друга чи подругу для спільної підготовки до тестування, іспиту. Запям’ятайте, що вчитися удвох справді не можна, а ось повторювати – навіть бажано. Це доцільно робити напередодні іспиту. Можна розподілити теми за інтересами, складністю, ступенем засвоєння: один розповідає те, що другий ще не вивчив. Таким чином дитина мимоволі запам’ятає матеріал, який колись полінувався вивчити.
  3. Дбайте про режим дня, харчування дитини. Контролюйте, скільки спить ваш син чи донька. Регулярне недосипання небеспечне для психіки і послаблює імунітет. Харчування має бути повноцінним. Слід давати продукти, які містять вітамін Е (картопля, соя, кукурудза, морква). Він підвищує імунітет і стійкість до стресу. Корисне споживання великої кількості рідини – звичайна вода та натуральні соки. Заспокійливий чай нормалізує сон.
  4. Найважливіше – постарайтеся, щоб у родині панував спокій, порозуміння. Розв’язання конфліктів залиште на потім. Займіть позицію «друга» для своїх синів та дочок. Частіше спілкуйтеся з ними, допомагайте і підтримуйте.
  5. Не сприймайте відмінний результат як належний і єдиний можливий, у будь-якому разі порадійте з дитиною. Незадовільний результат – це не трагедія, це досвід. Не махайте приречено руками, не вішайте ярлика «нездара» на свою дитину. Обговоріть те, що трапилося, і врахуйте цей досвід. По суті, наші діти не просто складають іспити з навчальних предметів, вони вчаться долати труднощі – цього неодмінно треба вчити та вчитися.

Вірте у свою дитину, її здібності, знання. Дайте їй відчути, що ви її любите, розумієте і підтримаєте у будь-яких ситуаціях.

Поради батькам

Якщо ви хочете, щоб у ваших дітей в майбутньому були яскраві спогади про дитинство, то вам потрібно робити не так вже й багато. Скориставшись цими нехитрими порадами, можна залишити в пам’яті дитини багато чудових і теплих спогадів про перші роки життя.

  1. Читати ім. Так, це красиво вже саме по собі, але в читанні дитям є і своя магія. Книги створюють світ, частиною якого стає кожен, хто читає. Тому не важливо, скільки років дитям, потрібно читати їм, читати разом з ними, просто читати.
  2. Слухати їх. У сучасному божевільному світі так легко сказати: «Почекай секунду, мені ніколи!», А реальність така, що нічого не зміниться ні через секунду, ні навіть через хвилину, а дитина так і залишається без бажаного уваги. А коли ми начебто готові вислухати, то дитина вже або перехотіла розповідати чи навіть забула, що хотіла сказати. Діти просто хочуть поділитися з батьками якимись своїми моментами. Так, для дорослих це все здається неважливим і непотрібним, але для малюків це є пріоритетним! Тому, перш ніж сказати дитині почекати секунду, потрібно подумати про те, що телефон, комп’ютер, соціальні мережі та телевізор не образяться, не отримають душевні травми і нічого не забудуть. А от діти – можуть .
  3. Обіймати їх. Неважливо, маленькі ми чи великі, але ми всі потребуємо обіймів. Кожна дитина індивідуальна, комусь потрібно дуже багато тілесного контакту, комусь бути обнятим один раз на день буде більш ніж достатньо, потрібно просто звернути увагу на дитячі потреби і не відмовляти у їх задоволенні. Тільки не треба питати, обійняти чи ні! Скажіть: «Я хочу тебе обійняти!» І обіймайте. Обійми це символ не тільки любові, але ще і впевненості, захисту і просто щастя.
  4. Створювати сімейні традиції. Наприклад, влаштовувати раз на тиждень ніч або вечір кіно, коли вся сім’я, озброївшись попкорном, дивиться разом фільм. І повірте, це не буде просто переглядом фільму, коли мова йде про традиції!
  5. Ділити трапезу. Час летить швидко, приготування займає багато часу, а робота з’їдає все інше. В силу різних графіків і просто бажань членів сім’ї, опинитися всім відразу за одним столом стає дуже складно. В результаті діти перекушують пластівцями, хот-догами, морозивом і т.д. Але навіть не це найстрашніше! Важливо те, що відсутність спільних трапез самим негативним чином позначається на стосунках у сім’ї, на довірливості і теплоті. Тому потрібно вибрати хоча б один прийом їжі, будь то сніданок, обід або вечерю, і завжди проводити його всім разом, без варіантів.
  6. Говорити дітям, що вони найулюбленіші на світі. Дітлахам так важливо знати і пам’ятати, що для своїх батьків вони обрані.
  7. Святкувати. Знову ж таки, всі діти різні і досягнення у них різні. Хтось у 5 років читає краще, ніж хтось в 10 років. Хтось успішний в спорті, а у когось просто алергія на м’яч. Хтось кращий учень у класі, а хтось займається з репетиторами. Але у кожної дитини є щось, що вдається їй добре, і чим би це не було, батьки повинні це підтримувати і святкувати всі досягнення!
  8. Грати разом. Всі діти люблять грати, але дорослим ці забави зазвичай здаються нецікавими. Потрібно просто знайти те, що буде приносити задоволення всієї сім’ї – настільні ігри, походи, риболовля, відпочинок на природі, ігрові види спорту, катання на велосипеді, читання, перегляд фільмів, будь-яка діяльність, яка забезпечить веселе проведення часу і об’єднає всіх, створюючи спогади , які діти ніколи не забудуть.
  9. Пам’ятати про свої обіцянки. Так, ми стільки всього обіцяємо і так часто забуваємо це зробити. А життя дітей складається з моментів, і ці ситуації стають дуже болючими для них. Тому всі ті заходи, які виключно важливі для дитини – зібрання, дні народження, репетиції, конкурси, спортивні змагання, конференції, не повинні бути забуті батьками ніколи! І для дітей стане найважливішим саме той факт, що про нього пам’ятають, не забули.
  10. Любити їх. Любов породжує любов. Але мало просто сказати дитині, що ви його любите і потім продовжити його ігнорувати, нехтувати його бажаннями і розповідями, відмахуватися від прохань. Любов потрібно показувати. Тому що тільки любов породжує любов.
А чи залежать ці пункти від віку? Напевно що ні, а от чи приносять вони радість в життя — впевнена що так! Тож закликаю вас створювати приємні спогади один для одного не залежно від того скільки вам років.

Стратегії та підходи у спілкуванні з підлітками

Діти, підростаючи, потребують самостійності, автономності від батьків. Але не всі батьки приймають цю потребу й не дають дитині бажаної свободи. Цей конфлікт абсолютно реалістично проявляється в дитячо-батьківських взаєминах досить часто. Найскладніший період – підлітковий. Конфлікт взаємин між підлітками та дорослими загострюється й нині, адже, на жаль, нас оточує жорстокість, агресія, насилля, сповнена грубістю сексуалізована реальність, що транслюється засобами масової інформації. Легко зрозуміти, чому деякі дорослі використовують авторитарні методи виховання дітей та підлітків, тримають їх на «відстані витягнутої руки». Але взаємини у цій ситуації можуть загостритися, а підліток – віддалитися від батьків. В інших випадках дорослі не мають сил протистояти підлітку й заплющують очі на його поведінку, сподіваючись на краще.

Ключ до добробуту наших підлітків – це можливість отримати доступ до їхніх почуттів, думок та цінностей. З’ясуймо, як говорити з підлітками, щоб вони, слухали, відверто висловлювали свої думки та почуття. Пропонуємо розглянути деякі стратегії та підходи у спілкуванні з підлітками.

І. Приймаємо почуття підлітка
  • Ідентифікуйте почуття та думки підлітка. Використовуйте техніки повторення, перефразування;
  • реагуйте на почуття підлітка словами чи вигуками («Оце так!», «Ого!», «Ех!»);
  • запропонуйте у вигляді фантазії те, що не можете дати в реальності («Так, було б чудово, якби…»);
  • висловіть співчуття, внесіть корективи у поведінку підлітка.
ІІ. Альтернативи наказам

Якщо Ви звикли віддавати накази («Зроби музику тихіше! Зараз!»), спробуйте такі варіанти:

  • Опишіть проблему («Коли в тебе так голосно грає музика, неможливо думати та розмовляти»);
  • висловіть свої почуття та відчуття («У мене болить голова від такого галасу»);
  • проінформуйте («Часті підвищені звукові навантаження негативно впливають на слух»);
  • запропонуйте вибір («Що тобі підходить: зменшити звук чи зачинити двері в кімнату?»);
  • скажіть одним словом («Гучність!»);
  • висловіть свої очікування («Можна частіше замислюватися над тим, як оточення сприймає такий галас»);
  • якщо підліток продовжує вести себе зухвало, робіть активні дії.
ІІІ. Заохочуємо до співпраці
  • Запропонуйте підлітку висловити свою думку («Тобі щось заважає приходити додому вчасно?»);
  • висловіть свою думку («Коли я чекаю на тебе в певний час, а ти не вертаєшся, я дуже хвилююся»);
  • запропонуйте підлітку влаштувати «мозковий штурм», і не оцінюйте їх (« Давай поглянемо, чи існують варіанти, щоб тобі більше часу проводити із друзями, а мені – не хвилюватися»);
  • запишіть усі ідеї, що виникли під час «мозкового штурму», і не оцінюйте їх;
  • проаналізуйте ідеї та виберіть найкращі, які можна впровадити у життя.

За матеріалами Г. Тарасенко

ХАРАКТЕРИСТИКА БЛАГОПОЛУЧНОЇ СІМ’Ї

Питання про те, якою є благополучна сім’я, доволі складне. Якщо розрізняти благополучну та проблемну сім’ї на основі виконання чи невиконання функцій (виховної, господарсько-побутової, емоційної, соціального контролю, економічну, репродуктивну, відновлювальну, соціалізаційну), то благополучною можна вважати родину, в якій усі функції виконуються. Водночас виникає запитання: чи є відсутність деяких функцій причиною для зарахування сім’ї до категорії проблемних? Звичайно, можна припустити, що відбуватиметься в сім’ї через невиконання нею певної функції, проте формальних підстав для класифікування її як проблемної при цьому немає.

Як свідчать результати досліджень, благополучною є сім’я, в якій реалізуються всі функції, усі члени якої пов’язані між собою емоційно. Сімейні зв’язки дають змогу людині зберігати психологічну рівновагу, опановувати сімейні ролі, бути стійкою до стресів, вірити в майбутнє, відчувати свою правоту.

Взаємозв’язок членів благополучної сім’ї визначається її емоційною та історичною пам’яттю, почуттям захищеності, підкріпленим міфами, легендами, розповідями про вчинки, чесноти предків, родичів. Життя в благополучній сім’ї сприяє формуванню спільних звичок і традицій, стереотипів поведінки, які визначають родинний образ. Члени благополучної сім’ї мають загальне психосемантичне поле, завдяки якому спілкування стає ближчим і теплішим, продуктивнішим, таким, що допомогає знімати смислові бар’єри, розв’язувати проблеми.

Благополучна сім’я – це мала група, пов’язана взаємною моральною відповідальністю та психологічною підтримкою. Усі члени такої сім’ї знають, що добре, а що погано, які вчинки не схвалюються членами родини, а якими пишаються і діти, і дорослі. Дитина із благополучної сім’ї часто не замислюється про свій особистісний вибір, більшість рішень, оскільки вони приймаються на основі системи родинних правил.

У благополучній сім’ї складається внутрішня система оцінок, що дає змогу дитині визнавати та створювати уявлення про себе: люблена вона чи небажана, добра чи зла, красива чи потворна, чи відповідає вона соціальним нормам і вимогам. Традиції, сімейні норми відіграють захисну роль, обмежують простір особистої відповідальності дитини сімейними рамками, формують самосвідомість через демонстрування зразків поведінки. Таким чином, у благополучній сім’ї природно складаються необхідні умови для нормального психічного розвитку, які неможливо створити штучно, поза сім’єю.

Відомо, що сімейні зв’язкі емоційні та багато в чому несвідомі. Вони можуть впливати на людину по-різному. У випадку, коли дитина відчуває залежність від батьківської сім’ї, у неї з’являються життєві сценарії, які відповідно формують її долю.

ЧОМУ ДІТИ ТА БАТЬКИ НЕ РОЗУМІЮТЬ ОДИН ОДНОГО?

Для того щоб допомогти вам краще та ясніше усвідомити свої стосунки з дитиною, пропонуємо невеликий «Тест для батьків».

Серед усіх речень треба відмітити ті з них, які ви вважаєте правильними.

    1. Діти не розуміють своїх батьків, тому що:
  1. Діти не бажають витрачати зусилля, щоб зрозуміти батьків.
  2. У дітей недостатній життєвий досвід.
  3. У них не вистачає розуму, щоб зрозуміти очевидні для батьків речі.
  4. Ніхто не вчить дітей правильно розуміти своїх батьків.
  5. Діти розраховують на те, що батьки завжди їх розуміють.
  6. Дітям не потрібне розуміння, вони бажають тільки бавитись.
  7. Діти відчувають, що батьки їх не люблять, та роблять все «на зло»
  8. Батьки не вважають за потрібне пояснювати дітям свої вимоги.
  9. Батьки зловживають довірою та довірливістю своїх дітей.
  10. Діти не шукають розуміння, а бажають виконувати свої забаганки.

Відмітьте, до якої групи (А чи В) належать ваші відповіді:

А: 1; 3; 5; 6; 10 – винні діти. В: 2; 4; 7; 8; 9; - винні батьки.

    1. Батьки не розуміють своїх дітей, тому що:
    1. Впевнені, що діти добре їх розуміють, але вдають зворотнє, щоб досягти «свого».
    2. Вважають, що їм «нічого та нікого» розуміти, тому що діти малі, а тому – дурні.
    3. Впевнені, що діти самі повинні навчитися їх розуміти, якщо бажають уникнути покарання.
    4. Батьки забули той час, коли самі були дітьми.
    5. Батьки й так багато сил віддають своїм дітям, щоб витрачати сили ще й на їх розуміння.
    6. Впевнені, що якщо буде «дуже потрібно», то вони примусять дітей розуміти свої вимоги.
    7. «Повне розуміння» однаково неможливе, а інше не варте витрачених сил.
    8. Впевнені, що все налагодиться само по собі, без якогось розуміння.
    9. Батьки не вважають за потрібне поводитися так, щоб діти їх розуміли.
    10. Діти не бажають бути слухняними тому, що не люблять підкорюватися.

Відьмітьте, до якої групи (А чи В) належать ваші відповіді:

А: 1; 2; 3; 7; 10 – винні діти. В: 4; 5; 6; 8; 9 – винні батьки.

Якщо ви обрали варіанти I.А та II.А, то ви перекладаєте провину за стосунки, які склалися, на саму дитину, а себе не вважаєте відповідальним за характер стосунків.

Якщо ви обрали варіанти I.В та II.В, то ви берете відповідальність за встановлені стосунки на себе.

Якщо ви обрали змішані варіанти, до яких належать відповіді А і В, то ви дивитесь на свої стосунки з дитиною як на двосторонній прцес і розумієте, що необхідно бути вимогливим не тільки до дитини, але й до себе самого.

ЯК СПІЛКУВАТИСЯ З ДИТИНОЮ-ПІДЛІТКОМ

Коли ми звертаємося до своїх досить великих дітей, вони починають відводити очі, переступати з ноги на ногу і дивитися кудись у підлогу замість того, щоб дивитися на нас, або ж відверто заявляють: «Так я і послухався!». А після цього зачиняють двері перед нашим носом і починають жити своїм особистим життям, а нам залишається тільки вірити, що нічого страшного не станеться. Ще не дуже піздно почати спілкуватися з ними по-справжньому. Настав час відвертої зустрічі.

  1. Дочекайтеся, коли дитина буде не в збудженому стані, дайте їй заспокоїтися.
  2. Скажіть, що хочете поговорити, - і запропонуйте самій обрати для цього слушний момент. Попередьте, що вам знадобиться, наприклад, одна година. Нехай дитина сама обере час, вимагайте лише одного: щоб ніщо не стало на заваді.
  3. Будьте готові до того, що підліток почне вперто відмовлятися, але все одно наполягайте на своєму.
  4. Сядьте перед дитиною і попросіть її уважно подивитися вам у вічі. Одразу попередьте, що не буде нотацій або сварки, і ви не обговорюватимете її поведінку. Зверніться з проханням пояснити, чому, на її думку, у вас зіпсувалися стосунки.
  5. Налаштуйтеся на відвертість. Див не чекайте, але насамперед намагайтеся сприймати слова дитини без якихось умов. Пам’ятайте, що ця розмова – про саму дитину, а не про вас. Не варто говорити зараз про те, яким ви були в дитинстві гарним хлопчиком або дівчинкою.
  6. Не читайте лекцій, не лютіться. Не показуйте свого гніву, якщо почуєте щось таке, що ви вважаєте помилкою, недоумством або навіть правопорушенням.
  7. Пам’ятайте: коли дитина говорить відверто, ви слухаєте саме життя, причому «з перших рук».
  8. Не критикуйте друзів своєї дитини. Розказуйте про справжні дружні стосунки на прикладах свого життя. Дитина розбереться сама. Довіряйте, але не пускайте на самоплин.
  9. Залучайте дітей до різних справ, щоб час був зайнятий. Це дисциплінує, загартовує цілеспрямованість.
  10. Дотримуйтеся єдиної виховної лінії – єдність у методах виховання, послідовність.
  11. Проблеми, які виникають між нами та нашими дітьми, мають глибоке коріння. Варто згадати себе в цьому ж віці та свої стосунки з батьками. Можливо, це дасть відповідь, чому підліток поводиться саме так, а не інакше.
  12. Пам’ятайте: кожна вирішена з дитиною проблема допоможе вам розв’язати свої внутрішні суперечності, пов’язані з вашими батьками.
Не потрібно намагатися силою змінити дитину. Пам’ятайте, що система виховних впливів полягає не лише у покараннях. Слід ураховувати, що є такі риси характеру, які перебороти неможливо. Любіть дитину такою, якою вона є.
Кiлькiсть переглядiв: 2360

Коментарi