Рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту школярів на уроках.

Емоційний інтелект опинився у центрі уваги вчених в останні десять років. До цього їхня увага була прикута до так званого IQ (коефіцієнту інтелекту), який вказує на рівень нашого розумового розвитку, знань, умінь, навичок. Проте, як не парадоксально це звучить, останнім часом було відкрито, що в розвитку гармонійної особистості людини «емоційна компетентність» («емоційний інтелект») відіграє важливішу роль, ніж «академічна». Вчені стверджують, що IQ тільки на 20% впливає на життєвий успіх, а 80% припадає на інші чинники, які сукупно можна назвати емоційним інтелектом. У американців навіть є така приказка: "IQ дає тобі роботу, а ЕQ – кар'єру".

Емоційний центр мозку безпосередньо пов’язаний із системою довготривалої пам’яті. Саме тому найлегше учні запам'ятовують інформацію з високим емоційним навантаженням.

Для того, щоб уроки сприяли розвиткові відтворюваної та творчої уяви особистості, збагаченню емоційного світу, рекомендується поєднувати різноманітні методи та прийоми:

  • ігри та завдання, що сприяють оволодінню прийомами міжособистісного спілкування, які розвивають вербальні та невербальні засоби комунікації;
  • дискусії, рольові ігри, елементи психодрами;
  • завдання, що сприяють підвищенню самооцінки і призводять до відчуття власної цінності, впевненості у собі;
  • релаксаційні вправи для зняття психологічної напруги, тривожності; навчання прийомам саморегуляції з використанням музики, кольору, елементів арт-терапії;
  • асоціювання з позитивними спогадами;
  • вербалізація учнями свого емоційного стану та, навпаки, використання жестової, невербальної мови;
  • завдання, з допомогою яких учні повинні дізнатись про інтереси один одного, звички, переваги та вдачу;
  • вправи на символічне перетворення негативних емоцій на позитивні;
  • завдання намалювати палітру фарб головного героя твору, що вивчається, або тексту що перекладається, історичного героя ;
  • малювання настрою та асоціацій, викликаних прочитанням того чи іншого оповідання, історичної події (цікавого досліду із хімії чи фізики, та інше);
  • проблемні ситуації, що передбачають самостійний пошук, вихід (наприклад на уроках біології, тема: «Серце, його будова»; перед вивченням питання про властивості серцевого м’язу, розповідаю про лікаря, засновника наукової анатомії Везалія: «Одного року Везалій в присутності глядачів зробив розтин трупа людини, щоб з’ясувати причину смерті. Який же був жах всіх присутніх і самого Везалія, коли всі побачили слабко працююче серце! За це лікарю був винесений вирок до страти». Як же пояснити цей факт? Невже Везалій не зміг відрізнити: жива чи мертва людина? Далі дається поняття про автоматію серця).;
  • наведення прикладів емоційних або суто особистісних тверджень, логічно побудовані докази для підсилення аргументації тощо;
  • дуже важливим для подальшої ефективної роботи є емоційний стан, з яким діти прийшли на урок. Виявити його можна за допомогою веселих та сумних смайликів або вибору кольорів, що відповідють настрою школярів. Учитель в такому випадку бачить загальну картину і може корегувати настрій добрим словом, смішним фото чи малюнком.
  • на уроці математики можна малювати емоції використовуючи геометричні фігури, клеїти їх, розфарбовувати;
  • можна знайомити учнів з картинами відомих художників, які в своїх творах також використовували геометричні фігури, хімічні елементи, явища природи та інше. А потім слухати враження учнів про те, що вони бачать на картині.
  • самостійні завдання можна робити по можливості більш практично спрямованими у супроводі класичної музики.
  • використовувати взаємоперевірку, адже завжди хочеться дізнатись, що там у сусіда в зошиті, побувати в ролі вчителя, оцінити чиїсь знання і порівняти їх зі своїми.
  • ефективним буде якщо на уроці використовувати казкового героя який теж буде вивчати, або пояснювати нову тему, чи листа написаного заздалегідь для мотивації на вивчення теми. Тут завжди спрацьовує ефект несподіванки, очікуваної радості. І хоча всі розуміють, що це видумка, але ж навіть дорослі люблять казки і мультики.
  • по можливості задачі, вправи супроводжувати малюнками, фотографіями. Слова забуваються, а картинка залишається в підсвідомості.

Вчені стверджують, що перебуваючи під постійним тиском учителів і батьків, дитина переживає стрес, стає дратівливою. Постійні стреси приводять до так званої емоційної інтоксикації. Що ж робити, щоб уникнути цього? Рекомендовано контролювати рівень фізичних та емоційних навантажень, прагнути зменшити стресові фактори, які породжують негативні емоції, вчити всіх учасників навчально-виховного процесу керувати своїми емоціями.

Емоційно обдаровані люди — ті, хто вміють керувати своїми почуттями і враховують почуття інших. Маючи розвинену емоційну грамотність, вони створюють навколо себе ауру доброзичливості, вступають в конструктивну взаємодію, успішно працюють в команді.

Пам’ятка вчителю для роботи з обдарованими дітьми

  • Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
  • Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
  • Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
  • Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
  • Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
  • У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
  • Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
  • Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
  • Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
  • Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.

Як відноситись до обдарованої дитини

Поради вчителю

1. Учитель не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми .

2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .

3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима.

4. Учителеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.

69 СПОСОБІВ СКАЗАТИ УЧНЕВІ «ТИ - МОЛОДЕЦЬ!»

  1. Ти зараз на правильному шляху.
  2. Пречудово!
  3. У тебе все вийшло.
  4. Правильно!
  5. Це добре!
  6. Супер!
  7. Я пишаюся тим, як ти працював!
  8. Ти робиш це дуже добре!
  9. Це набагато краще!
  10. Гарна робота!
  11. Я щаслива бачити цю роботу.
  12. Ти робиш гарну роботу.
  13. Ти близький до істини.
  14. Мої вітання!
  15. Це те, що треба!
  16. Зараз ти це зрозумів.
  17. Нарешті!
  18. Ти швидко вчишся.
  19. Працюючи так само, ти досягнеш багато чого.
  20. Я не зуміла б зробити краще.
  21. Це правильний шлях.
  22. З кожним днем у тебе виходить дедалі краще.
  23. Це цікавий спосіб!
  24. Ти нічого не пропустив!
  25. Так тримати!
  26. Надзвичайно!
  27. Прекрасно!
  28. Це найкраще!
  29. Неймовірно!
  30. Сенсаційно!
  31. Тепер тебе нічого не зупинить.
  32. Відмінно!
  33. Це була першокласна робота!
  34. Чудово!
  35. Це краще!
  36. Твій мозок попрацював на славу.
  37. Ти досягнеш успіху.
  38. Це неабиякий винахід!
  39. Фантастика!
  40. Клас!
  41. Це чудова робота.
  42. Ти робиш це красиво!
  43. Як багато ти зробив!
  44. Розумник!
  45. Ти дійсно це покращив.
  46. Прегарно!
  47. Вітаю!
  48. Ти правий!
  49. Ти зробив це вчасно.
  50. Мені подобається хід твоїх думок.
  51. Я пишаюся тобою.
  52. Дуже приємно вчити таких розумних дітей.
  53. Велика тобі подяка.
  54. Я ніколи не бачила нічого кращого.
  55. Твоя робота принесла мені багато радості.
  56. Молодчина!
  57. Ол-райт — повний порядок.
  58. Серйозний прорив!
  59. Ось цього я ще не бачила.
  60. Ти неперевершений сьогодні.
  61. Це вже успіх!
  62. Це твоя перемога.
  63. Тепер ти відчуваєш свої можливості.
  64. Ти — справжній майстер.
  65. Щиро рада за тебе.
  66. Не можу виразити свого захоплення.
  67. Грандіозно!
  68. Я вірю в тебе, у тебе завжди виходитиме не гірше.
  69. Шикарно!
Кiлькiсть переглядiв: 50

Коментарi