«…світова література – це вікно у світ, яке робить фактом свідомості окремої особистості весь багатобарвний духовний світ людства»,-писав академік Дмитро Затонський. У цьому змогли переконатися учасники семінару «Використання культурологічного контексту як необхідної умови поглибленого вивчення світової літератури», що відбувся 22 квітня в гімназії ім.Романа Завадовича. Своїм досвідом роботи з даного питання поділилася вчитель-методист Н.С.Ключник , запросивши на відкритий урок-презентацію у 8 класі «Митець в контексті епохи.Вільям Шекспір — геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. «Шекспірівське питання» з використанням комунікативно-інформаційних та інноваційних технологій. Акцент був зроблений на подачі біографії митця як представника епохи Відродження. Щоб подолати «конфлікт часу», коли виникають труднощі у сприйнятті реалій, звичаїв, багатьох інших ключових понять певної культурно-історичної свідомості, дослідницькі групи мистецтвознавців та краєзнавців цікаво розповіли про особливості так званого Північного Відродження, Англію часів Єлизавети І та Якова І, підготувавши таким чином усвідомлене сприйняття творчої біографії класика англійської літератури ХVI ст. А життєвий літопис Вільяма Шекспіра і до нині залишається сповненим загадок і таємниць. Тому біографи презентацію своєї частини проектної діяльності почали із поетичної п’ятихвилинки (Т.Гринчишин):
Хто є Шекспір?
А що таке безсмертя?
А як сонети збурюють світи?
Митцеві часом необхідно вмерти,
Аби своє безсмертя віднайти.
І хто глибінь тієї слави зміряв
Та правди, що чужа хитанню мод?!
Народжує Шевченків і Шекспірів,
Як знак своєї вічності,
Народ.
В.Коротич
23 квітня світ відзначив 449 річницю з дня народження митця. Твори Шекспіра не припали пилом історії, він визнаний неперевершеним майстром слова і майстром у відтворенні всієї гами людських почуттів і пристрастей. Учасники семінару змогли послухати сонети мовою оригіналу (С.Постоловська), в українському перекладі (В.Мех), а також пересвідчитися в прекрасному музичному оформленні сонетів у виконанні Алли Пугачової. Творчість Шекспіра-драматурга представили В.Семенина і М.Гарматюк, монолог Ромео і Джульєтти у їх виконанні був відзначений гучними оплесками.
Цілісне сприйняття програмового матеріалу доповнив коментований перегляд уривка з фільму німецького режисера Емеріха.
Така робота розширила уявлення учнів про здобутки Ренесансу, дала змогу зрозуміти не тільки частину цілого, а й усю культурну епоху через біографію митця, усвідомити значення творчості класика в світовій літературі та взаємозв'язок різних явищ культури.
Семінар пройшов у діловій, творчій, емоційно – сприятливій атмосфері. Методист районного відділу освіти Н.І.Горинь обґрунтувала вибір науково – методичної проблеми та ознайомила присутніх із використанням фанфіків на уроках словесності.
О.Г.Борисюк, заступник директора
з навчально-виховної роботи
Зборівської гімназії ім. Романа Завадовича